Welke activiteiten zijn het méést effectief om af te vallen?

Home   /   activiteiten   /   Welke activiteiten zijn het méést effectief om af te vallen?

Tijdens het vorige artikel hebben we geleerd hoe je de energiebehoefte kan berekenen. Deze week zal het artikel over trainen gaan. We gaan vooral kijken naar oefeningen die ervoor zorgen dat verschillende spiergroepen samen moeten werken wat ervoor zorgt dat de vraag naar energie groter wordt. Dit is belangrijk want hoe meer je verbrandt hoe eerder je in een negatieve-energiebalans terecht komt. Heb je het laatste artikel gemist? Kijkt het dan gerust nog even terug!

 

Welke activiteiten zijn het méést effectief om af te vallen?

Sport en kcal verbruik per uur.

Er kan op een ‘natuurlijke’ wijze worden afgevallen door aan één van de bovenstaande sporten mee te doen. Bovenstaande sporten zijn vooral cardioactiviteiten waarbij je direct veel energie verbrand. Dit zijn ongeveer 700 kcal per uur in tegenstelling tot krachttraining, wat daarentegen maar goed is voor ongeveer 350 kcal per uur.

Het effect van krachttraining is dat er meer spiermassa aangemaakt wordt. Er zijn nog veel meer effecten, maar alleen voor de spiermassa zou je het eigenlijk al moeten doen. Het is goed voor je houding, botten, spieren, gewichten en zelfs voor het slapen is 2 tot 3 keer per week krachttraining goed. Ons spiermassa is verantwoordelijk voor de grootste verbranding aan energie in ons lichaam. Je krijgt van krachttraining meer spiermassa en hierdoor gaat je energiebehoefte dus omhoog. De dagen na je training is je lichaam nog bezig om te herstellen. Dat herstel kost je lichaam energie waardoor je 2 tot 3 dagen na de training ook nog extra energie nodig hebt.

Bij een cardio activiteit verbrand je veel calorieën maar hierbij verlies je vaak ook spiermassa en blijft de energiebehoefte hetzelfde of het daalt lichtjes. Hierdoor wordt de energiebehoefte minder waardoor je ook minder calorieën mag nemen om je doel te behalen. Dit effect willen we natuurlijk niet, want waarschijnlijk wil je ook wel eens een vette hamburger eten!

Een combinatie van krachttraining en cardiotraining is het beste van beide werelden. Krachttraining heeft veel voordelen op de lange termijn in vergelijking met cardio activiteiten waarbij je direct veel verbrand. Kies tijdens je krachttraining voor 2 tot 4 samengestelde oefeningen (Bewegingen waarbij er niet 1 maar meerdere spiergroepen getraind worden). Om je een beeld te geven van wat een samengestelde oefening is, heb ik hieronder de 4 effectiefste oefeningen onder elkaar gezet:

  • Squat
  • Deadlift
  • Overhead press & Bench press
  • Bent-over Row     

Doe 2 tot 3 keer per week de hierboven staande oefeningen in combinatie met een cardio activiteit wat jij leuk vindt. Maar onthoudt dat afvallen begint bij je dieet!

Bij het volgende artikel gaan we ons meer richten op trainen en het onderwerp: Hoe ziet mijn trainingsplan eruit en wat moet er allemaal in? Benieuwd hoe je hierachter komt? Vergeet dan niet om te volgen!

Voor nu allemaal een fijne dag en veel trainplezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *